Thursday, May 7, 2009

Past..

Perjumpaan aku, Farhan dan Amna berjalan dengan lancar..Farhan aku heret skali dlm meetin aku..kang dia tanya lebih2 malas aku nak citer balik..Nak terkeluar biji mata Amna bila aku mintak tolong dia pasal Sofea..Nasib baik tak jatuh kat dalam pinggan nasi goreng dia..Free jer dapat resepi baru..hehehe..Mula2 tue hampeh jugak lar…dia ingat aku main2…jenuh jugak nak terangkan dekat dia..Aku ingat lagi petang tue..

“ Awak giler ke lupe makan ubat?” terbeliak mata Amna tanya aku..aku punyer lar serious mintak tolong..boleh plak dia cakap aku giler..sesedap kek tiramisu jer minah ni…kli aku ada cara lain yang tak libatkan hang xde makne nyer aku duduk kat sini…Aku helakan nafas perlahan…

“Saya tak giler..n saya tak lupe makan ubat..saya serious nak mintak tolong awak..tolonglah saya..” satu nafas aku terangkan..Aku pandang Farhan utk back-up aku..Farhan tersengih..dia tolak tepi air milo ais dia…suara mamat Romeo bakal diperdengarkan dlm masa beberapa saat…

“ Amna..kawan saya ni tak main2..tolonglah dia.eh!..tak..tolonglah kami..” pompuan mana yang tak cair ngan kawan aku sorang ni..dapat plak gaya Romeo dia dah kluar..memang tak bleh lari dah..tapi..tolong kami?..apahal plak dia sekali masuk frame ni..

“ Tolong korang?..yang awak plak ada share apa dalam masalah ni?” Amna dah wat muka pelik die tue..aku pun pelik..sejak bila plak dia ada share dalam hal Sofea ni?..

“ Awak tolong dia dengan hal Sofea..awak tolong saya nak betol kan balik kawan saya yang dah angau ni..kaki saya ni dah lama tak jumpa bola..rindu menggunung..xde partner nak main futsal..”dia pandang aku..”..dah asyik ingat Sofea jer…mana saya tak bosan..ngan saya2 sekali kne tempias nyer..” ooo…lame tak jumpa bola?...yang minggu lepas bertapa kat gelanggang futsal sampai tengah malam tu mende?...suke2 ko jer..

Amna relax…aku pun..Farhan…order lagi satu milo ais..hampeh!...aku dengar Amna lepaskan nafas yang berat..muka dia berkerut…reaksi dia macam nak-tolong-ke-tak-nak…bukannya aku mintak dia pinangkan Sofea untuk aku..aku Cuma mintak dia tolong aku bagitau update n nombor telefon Sofea jer…susah sangat ke..?ke dia tak percayakan cerita aku…atau tak yakin dengan aku?...aku dah terangkan kat dia perasaan aku terhadap Sofea…aku terpaksa…kalau ikutkan hati aku memang aku tak nak citer lansung..lagi2 kat pompuan…hari ni dlm sejarah btol lar…

“ Farhan…saya tak rasa dia nak kenal ngan sapa2 sekarang ni…she’s having a very bad time right now..and I don’t think she will answer my call nor see me again if she knows about this...” Amna menghelakan nafas yang berat..”..It’s not that I don’t want to help you…sekarang bukan waktu yang sesuai..” lembut suara Amna terangkan kat aku…
Bad time?..”
Yes..”
Explain..”
No..”
Please..”
No..”

Aku pandang Farhan…your turn bro!..Farhan buat thums-up bawah meja…

“ Amna..awak kena terangkan…saya n Hafiz kena ada solid reason why this is not a good timemaybe Hafiz can help..who knows?..tell us why..please..” alahai mamat ni..lembut nyer cakap…kalau aku jadi pompuan lar…tak payah cakap please…aku dah terangkan dah…

No..” aik..ni kes hari-ni-dalam-sejarah ni…tak pernah pompuan tak sangkut ngan Farhan bile die kuarkan suara menggoda dia tu…aku pandang Farhan…kening dah terangkat sebelah…tak payah Tanya pun aku dah tau pe yang dia pikir…sama macam aku pikir…

“Amna..please..I love her..don’t you get it..?!..c’mon lend me a hand here..” dialah satu-satunyer harapan aku nak dekat dengan Sofea..

Senyap…

“Amna….please!please!please!”ni dah kire todosak lar ni..tak pernah dalam hayat aku seumur hidup ni..aku cakap macam ni pompuan…masa aku mintak my parents beli kan aku scooter pun aku tak macam ni..ni sume Sofea punyer pasal…Sofea Sofea

Why her?.” Soalan ringkas tapi jawapan complicated…ada solid reason ke kenapa kita suke kan or nak lebih accurate without any parallel error..jatuh cinta..ada ke?

I don’t knowlove at the first sight..macam saya citer kat awak tadi..first time saya jumpa dia dah ada perasaan tu..saya pun tak tahu kenapa Sofea..like imprinting..” aku tersengih..klu lar aku ni pompuan..i’ll blush..da good news is..I’m not..!..Thank God for that..

Imprinting?..” aku dah kenal ngan dahi berkerut Amna bile dia confused dan penuh dengan question mark..?????

“ yeah..its like falling in love with your other half at the first sightsort of werewolve stuff I pick up from Stephenie Meyer novel..” dia paham ke tak..wat2 paham jelar..malas aku nak terangkan lagi..mcm Jacob imprinting Renesmee..

“Ooo” Amna hirup lagi air teh o’ ais limau dia…

Now..wil you please show us your generosity by telling us what happen to her?..n why she having a bad time right now?” aku hantar servis balik kat dia..apa yang berlaku kat dia?..apa yang berlaku sampai dia jadi kosong macam tu. Apa yang jadi?!

fine..saya bagitau..saya tak pernah bagitau bende ni kat spe2 wlupun ramai yg tanya…but I don’t know what kind of charm have you given to me and I don’t want to know..saya bagitau..” Amna tarik nafas yang panjang…

Aku ngan Farhan menanti dengan penuh kesabaran dan konsentrasi tahap petala ke-36..amik ko!

“ Dia baru jer pindah sini..Before this dia duduk ngan uncle dia…she’s my cousin..my beloved cousin...dulu dia tak macam pe yang korang Nampak kat Jaya…saya tak lah cakap yang she’s completely different now..tapi sekurang-kurang nyer dulu dia beleh tersenyum lagi..bleh gelak..bleh kongsi masalah sama-sama..wlupun dia just a listenershe’s one of a kindno doubt about that…” Amna tersenyum bile dia citer bende ni…tapi senyum tu pudar bile dia citer..

But what happen to her 4 months agotake all of that from her…orang yang dia sayang..orang yang dia cinta..orang yang amik berat pasal dia..Die..” suara Amna pecah at the last word

Nak tersedak aku…Farhan dah hirup milo ais dia tapi aku boleh Nampak reaksi terkejut dia tu..die?..

“ dia tak menangis…dia tak bergerak..dia tak makan..tak minum…seminggu dia tak pergi sekolah…saya betul2 risau pasal dia masa tu…I was begging to her..begging!..merayu supaya dia cakap dengan saya...tapi satu perkataan pun tak keluar…I know she’s suffering at that time..i wanna helpbut she won’t let me through the wall she built inside…pak cik dia risau…”
“Pak cik dia panggil doktor untuk tengok kan dia…tapi saya tak bagi…saya takut nanti dia takut…but my dad n da doctor said it might help…yelah dia tak makan n tak minum for almost 4 days…doctor Cuma nak bagi dia ubat…n that ought to done it…”

“ Seumur hayat saya kenal dia…dia tak pernah mengamuk..tapi hari tu…tu first time dia mengamuk…ble doctor nak suntik ubat memandangkan dia tak nak makan…tibe2 dia bangun…dia campak ubat tue..Syringe tu nak patah Sofeea buat…doctor tu pun dia tolak tepi..beg doctor pun dia campak..habis berterabur semua barang..kitorang terkejut..btol2 terkejut..mak saya menangis masa tue…dia dah anggap Sofea macam anak dia sendiri…Sofea menjerit suruh kitorang tnggalkan dia sorang2…jangan pedulikan dia…jangan paksa dia…”

“ lepas tue dia menangis…saya ingat bile dia menangis, dia akan lepaskan semua…lepas tu…dia pergi sekolah…makan..minum..buat homework..bercakap…but she never recovered..untill now…dia Cuma akan cakap bile orang tanya…she never volunteer anything...malam2 dia still lagi terjaga..meracau…sebelum ni..dia dengar lagu…suka baca buku..lepas pe yg jadi..dia tak dengar lagu..tak baca buku yang dia suka…saya jumpa mp3 dia dalam kotak tepi meja…buku2 dia pun letak dalam kotak jugak..saya tau dia buat macam tu sebab tak nak ingat kejadian tu..tapi dia tak boleh nak lupakan…Ada sekali saya datang melawat dia..saya nampak dia tengah baca buku sambil dengar mp3..dia tak boleh lepaskannya..”

she’s empty..i know how much she loves him..n that’s how much she never let it goneither me nor others who knows what happen to her…sebut lagi pasal seminggu tu…about him…kitorang takut dia akan sedih lagi…”

Amna nak nangis sekarang…Farhan dah hulurkan tisu..mana datang plak tisu ni…

My uncle suggested her to see some helpbut she refuse..dia cakap dia tak giler…n that’s it…that was the last time kitorang sebut pasal hal tu…but I’m worried about her…bile saya jumpa dia…saya terkejut…terkejut sangat..dia dah kurus..muka dia dah cengkung…bawah mata dia dah hitam…macam orang tak cukup tido…I bet she doesn’t have any idea how mess she looks like…saya yang pandang ni pun dah rasa pedih..apatah agi dia…”

Amna tarik nafas panjang…Dia pandang aku dan Farhan sebelum dia teruskan…

“ Saya pujuk dia tinggal dengan saya…it tooks a lot of time to convience herfinally she agreed but with one condition…dia duduk rumah sendiri…saya bantah..even my parents pun bantah…takkan nak tinggalkan dia sorang2 dlm keadaan dia macam tu…but she said..take it or leave it..saya tau dia tengah buat lawak..but it doesn’t touch her facemy parents terpaksa agreed…kitorang nak dia dapat environment yg baru..tmpat yg baru untuk tolong dia lupakan pe yg jadi..luckily enough kitorang dapat rumah selang serumah dari rumah kitorang…kitorang takut nak tinggalkan dia sorang-sorang…dengan keadaan dia macam tue..tapi dia cakap dia ok…dia takkan bunuh diri…dia still ingat Tuhan…”

“ Saya datang umah dia everydayjust to check on her…saya ingat dia akan ok…bile dia dah pindah tempat baru…tapi tak..nothing changed..she just the same person who looks empty..miserable..souless…life corpse like she was for the past 4 months…”

Aku tak tau apa perasaan aku sekarang...terkejut pun ada..kesian pun ada..aku macam boleh rasa apa yg Amna rasa..apa yang Amna Nampak..macam aku pun boleh nampak…her tears..her pain..Otak aku ada banyak bende nak tanya…

“ dari awal awak citer sampai habis tadi..awak tak pernah mention about her parents..” that’s number one..

“ Owh..sorry about that…parents dia meninggal masa dia darjah 6..car accident..lepas tu pak cik saudara dia yang jaga dia..”

“ Awak cakap dia duduk rumah sorang-sorang..awak belikan dia rumah ker…?” number two

“ Taklah..dia beli sendiri..parents dia ada satu syarikat perkapalan dan pembinaan…dia waris tunggal…kire sume harta jatuh kat tangan dia lar…sekarang ni pak cik dia yang tolong uruskan syarikat tue…until she’s ready..”

Can you tell me about him?” number three..aku rasa aku tak payah nak terangkan sape yang aku maksudkan…dia yang buat Sofea jadi mcam ni..dia yang pernah dulu wat Sofea bahagia..dia..

“ yes..but..”

Aku angkat kening..”But what?”

“ Dah masuk waktu ni..solat dulu…korang tak nak solat ker…?” Amna dah bangun..

“ Ek?...thanks for the reminder..after this sambung balik..” aku ngan Farhan dah bangun..Farhan terdiam dari tadi…pelik…Amna angguk…aku harapkan satu ketenangan selepas menghadap-Mu..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………

0 comments: