Tuesday, April 14, 2009

pertolongan

Hari ni perlahan jer. Sume aku dah rasa malas nak buat. Nak main game, dah bape kali dah aku khatam. Nak tengok tv, adik aku pulak yang concure tak habis2 ngan citer Teletubies dia tu. Umur jer 12 tahun perangai macam budak umur 12 bulan. Nak main bola, mals la plak. Lepak dalam bilik jelah. Borink2….Tibe2 jer aku dapat rasa ade bala nak menimpa.

What the..

“Jom gerak” sejak bila plak mamat ni ada dalam bilik aku?. Ni dah kira menceroboh rumah orang ni. Aku tahu lah bilik dia sebelah dinding jer. Damn it !. Aku lupa tutup tingkap!

“Kau nak gerak ke tak nak. Cepat ar”. Farhan….

“ Kau ada masa 30 saat utk keluar dari bilik aku sebelum aku telefon polis atas alasan menceroboh rumah aku terutamanya bilik aku. 30 seconds and counting…” aku dah pegang telefon aku. Telefon kecemasan free kan?. Dahlah tengah tak de kredit ni.

25 seconds for you to get your butt out of your damn bed and get the hell out of this house. 25 seconds and counting

“ Aku Nampak Sofea kat taman”

Telefon aku terlepas dari tangan aku..Sib bek jatuh atas tilam..

“ ”. Farhan dah mula kira dengan tapak kaki dia hentak lantai bilik aku.

20 seconds

Lama jugak lah aku tegak macam Tugu Negara sebelum adrenaline aku betul2 berfungi dengan baik untuk aku pegi tukar baju.

“ Jom” aku dah gerak..Sofea..

“ Tak menyempat betul!. Aaa. Power of love” Farhan dah mula buat senyum sarkastik dia tue. Nyampah aku tengok!.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Takat ni dah 5 kali dia pusing tasik ni, tak berhenti pun. Klu aku lar, dah semput tahap petala ke lapan dah. Bleh tahan jugak stamina Sofea ni. Farhan pergi beli ais krim. Pening aku ngan mamat sorang ni. Kadang-kadang perangai macam professor emeritus. Kadang-kadang macam budak tadika yang pergi sekolah pakai beg power rangers. Aku tersenyum bila fikir pasal sahabat aku dunia akhirat ni. Sejak kecik lagi aku dah kenal dia. Tadika, sekolah rendah, sekolah menegah sama. Tak pernah berpisah walaupun masing-masing dapat tawaran ke sekolah asrama. Bukan tak nak berpisah Cuma aku dengan dia dah macam adik beradik walaupun lain rahim ibu. Aku selesa dengan dia. Tak payah nak nak jadi orang lain. Aku faham dia, dia faham aku.

Memang sah budak kecik!. Aku tahu lah dah lama tak beli ais krim, agak2 lah cket sampai bertingkat ais krim dia beli. Farhan2. Farhan duduk sebelah aku. Muka dia khusyuk betul ngan ais krim dia tu. Aku senyum.Haisy.

“Pa’an, kau kenal tak budak perempuan yang tengah cakap dengan Sofea tu?. Aku macam pernah Nampak jer.”

Senyap..

“Pa’an, tu ha yang pakai baju warne hijau tu..aku rasa aku pernah Nampak dia kat kem Jaya lar..kau kenal kan?.”

Senyap..Ni pahal plak senyap semacam ni..aku pusing hadap Farhan..mamat ni.
.
“Oi!..punyer lar aku Tanya kau..tak berjawab..” aku siku rusuk kiri Farhan..kurang nyer kawan..khusyuk tahap tak bleh bla!!sedap sangat ker ais krim tu sampai aku Tanya pun dia buat genius tahap Albert Einstein tu..

“Kau ni kacau btol lar..kau tau tak dah berapa kurun aku tak makan ais krim ni..kacau aku jejak kasih btol lar..dengki lar tue..”

“Dengki ngan ais krim kau tu…toooolooooongggglaaahhh…tak de makne nyer..kau kenal tak buda perempuan tu yang ngah cakap ngan Sofea?..aku tunjuk ke arah dua budak perempuan yang ngah duduk bersila mengahdap tasik..

“Mana?” ais krim dah selamat bersemadi dalam perut Farhan..

“ tu..”

“Macam kenal..Aaaa..itu Amna..dia sama Kem Jaya ngan kita..ketua kumpulan 2..”

“ooo”

“Asal kau Tanya?..nak ngorat dia plak ke?..Sofea pun tak lepas..de hati nak pasang dua”Farhan mula masuk zon sarcastic dia tue..

Aku benam Farhan ni dalam tasik ni naya jer..Ni kang memang ada sampan manusia kat tengah tasik ni karang…

“kalau aku mintak tolong dia pasal Sofea..kau agak2 dia nak tak?.” Hehehe..

Kening Farhan terangkat sebelah..aku cakap salah ker?..ker dia tak paham?..aku guna bahasa melayu kan?..

“Canteeek!” dia buat thumbs-up..

Aku senyum…

0 comments: