Friday, June 4, 2010

Sabar la, teman

Dengan nama Pemilik Nyawaku..

Alhamdulillah..

hidup ini penuh dengan dugaan, cabaran, rintangan dan seangkatan dan sewaktu dengannya..Ianya dah menjadi sebahagian dari hidup, rencah dalam perjuangan kita dibumi hamparan Illahi ini. Sebagai manusia biasa, kita takkan dapat lari. nak lari kemana pun? hujung dunia? nak ke hujung dunia pun ada cabaran dan dugaan.

Hidup ini tak mudah.


Kita dah biasakan dengar ayat ni. nak makan pun kena kunyah dulu! baru2 ni, seorang teman yang boleh dikatakan rapat dengan aku (letak nama disini), ditimpa dengan berbagai2 masalah. dari handphone ke pendrive ke laptop ke mana pulak lepas ini. kadang2 terdengar luahan rasa temanku yyang seorang ni. aku, sebagai seorang teman, menasihatkan dia.

Sabar.


kalau kita betul2 mendalami dan memahami erti sabar ini. MasyaAllah! besar nikmat dan hikmahnya. Sabar itu separuh dari iman. Separuh! besar tak jumlah tue? separuh dari Iman.apabila kita bersabar, separuh dari Iman itu terbina. Oleh itu, teman, SABAR! 

bila kita ditimpa masalah, kita muhasabah diri balik. renung diri kita. jangan mencari kesalahan dalam sesuatu perkara terlebih dahulu. Muhasabah diri. Renung balik apa yang terjadi. macam yang pernah terjadi pada diri aku sendiri. aku kehilangan handphone ku. masa tu, tak payah nak citer la, nangis sakan. lepas tu, kakak ku cakap dekat aku :muhasabah diri balik. tanya kenapa Allah tarik balik handphone ika" . Zapp! memang tepat menusuk kalbu menikam jiwa la soalan tu.perkara yang sama jugak terjadi bila aku diragut dideoan rumahku sendiri. Bila aku muhasabah balik, Allah tarik balik nikmat harta benda yang Dia dah berikan pada aku, mesti aku dah salah gunakan nikmat yang Dia berikan. Mungkin aku lagha dengan nikmat yang Dia berikan. sepatutnya, nikmat yang Allah berikan itu menjadi wasilah untuk aku sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah telah berikan. mungkin sebab tu, Allah tarik balik nikmat yang Dia berikan.

Muhasabah diri.


Firman Allah s.w.t :
" Apakah manusia itu mengira, Kami akan membiarkan mereka berkata 'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum diuji? Dan demi sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu dari mereka, maka (dengan ujian demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenarnya-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta"
Al-Ankabut : 2-3

Allah bukan sengaja nak bagi kita ujian, dugaan dan rintangan yang mewarnai hidup kita ni. Allah nak tengok sejauh mana keimanan dan kebergantungan kita kepadaNya. sepatutnya, apabila kita ditimpa kesusahan, dugaan dan cabaran, ianya lebih mendekatkan kita dengan Illahi. Jangan ditanya 'kenapa asyik aku je yang ada masalah, orang lain takde pun' atau ' kenapa aku yang kene masalah ni, bagi la kat orang lain'..sepatutnya kita cakap ' alhamdulillah, Allah masih sayangkan aku, terima kasih Ya Allah'

kepada (letak nama disini) , sabar ye..

Akhir kalam,

Have faith, may Allah bless

Salam...

0 comments: